Tukiopetusta

Oletko joutunut tukiopetukseen?  Onko se auttanut? Oletko oivaltanut yhdessä opettajan kanssa jotain?

Jos mietit kyllä- sanaa yllä oleviin, niin hienoa!

Itse sain kuulla että olen tyhmä, eikä minua voi auttaa. Ammatillisuus 100%.

Näin vanhemmalla iällä mietin, että miksi joku on halunnut lähteä opettajaksi. En keksi muuta kun ihmisen palavan halun auttaa oppilaita oppimaan. Keksiä erilaisia opetusmenetelmiä, miettiä asioita oppilaan näkökulmasta ja kehittää opetustaan parhaaksi mahdolliseksi. 

Saada iloa siitä että oppilaat onnistuvat ja kehittyvät.

Näin ruusuisesti ei aina tapahdu. Opettajilta on kadonnut intohimo työhönsä, tai sitten he ovat leipiintyneitä työkuorman kasvaessa. Opetetaan samaa asiaa vuodesta toiseen samalla kaavalla, samoilla tehtävillä ja kalvosulkeisilla. 

Kun oppilas ei opi niin laitetaan tukiopetukseen.

Entä kun tukiopetus seuraa samaa standardisoitua kaavaa, eikä ota huomioon opiskelijaa yksilönä? Maailmassa on noin 7 miljardia aivoa ja voin vakuuttaa, ettei yksikään niistä toimi yhden kaavan mukaisesti. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Täytyy löytää oikea avain oikeaan oveen, ja se vaatii opettajalta panostusta.

Päädyin matematiikasta tukiopetukseen ala- asteella. Hahmottamiskyvyn hankaluudet kulminoituivat tässä aineessa ikävästi ja myös opetustahti oli liian nopea.

Tukiopettaja otti esiin perinteiset metodit. Helmitaulu ja erivärisiä muovisia neliöitä. 

Näiden avulla yritettiin opettaa plus, miinus, kertotaulua ja jakolaskuja. Paino sanalla yritettiin. Tulos oli heikko.

Opettaja turhaantui kun metodit eivät toimineet, eikä hän kyennyt muuttamaan lähestymistapaansa ongelmaan. Sillä hetkellä sain tyhmän ihmisen leiman otsaani.

Olisipa opettaja tiennyt kuinka paljon monimuotoisempi ajattelukykyni on. Jos olisi selitetty erilaisella periaatteella matemaattinen laskeminen sekä jokaisen vaiheen tarkoitus, olisi lopputulos voinut olla onnistunut. Olisipa tuo opettaja tiennyt, että en ymmärtänyt mitenkä numero 2 voisi olla helmitaulun punainen puinen pallo, olivathan ne ihan eri asiat.

Ajan saatossa kehitin oman laskutavan, jota harva ymmärtää kun ovat mielenkiinnosta kysyneet asiasta. Kovin tehokas se ei ole, ja laskeminen sillä vie paljon aikaa sekä keskittymiskyvyn kapasiteettia. Sen avulla olen kuitenkin päässyt kouluista läpi.

Toisille riittää että sanotaan 1+1=2. Se on totuus ja ainoa vaihtoehto mitä ei kyseenalaisteta. Toiset taas tarvitsevat selityksen, taustatiedon, mahdolliset muuttujat sekä visuaalisen aspektin.

Voisiko opettajille olla tukiopetusta?